תמרור

תמרור 301 תן זכות קדימה לתנועה בדרך החוצה לרבות מסילה

מידע כללי

תמרורי זכות קדימה. מתן זכות קדימה בדרך החוצה.

תן זכות קדימה לתנועה בדרך החוצה לרבות מסילה.

במקום שלפניו הוצב התמרור ולכל הנתיבים בכביש, למעט הנתיבים שבהם חל תמרור 302.

301-302
הטלת החובה למתן זכות הקדימה, על הרכב המתקרב לצומת – עם או בלי עצירה מוחלטת – על פי הצורך בהתאמה, אפילו אם לא נכללה במסגרת כללי מתן זכות הקדימה בתקנה 64. בהקשר ליחסי הגומלין בין הוראות התמרורים להוראות תקנה זו ביחס לאופן מתן זכות הקדימה ראה פירוט בתקנה 64 המובאת כאן להלן.

הצדקים להצבת תמרור 301 - 302

הסדרת אופן מתן זכות הקדימה בצומת, שבו לא ניתן להסתפק בכללים שנקבעו בתקנה 64.

קביעת ההירארכיה של הדרכים והתנועות בצומת.

הסדרת אופן מתן זכות הקדימה בצמתים מרומזרים, למקרה של פעולה בהבהוב צהוב או למצב כבוי.

לתמרור 301 יש עדיפות בהסדרת מתן זכות הקדימה, כנ"ל. במקרים "חריגים", כגון: העדר שדה ראיה או צירופים יוצאי דופן של גיאומטריה – ניתן להשתמש בתמרור 302 . ככלל, ראוי להימנע מהצבת תמרורי "עצור", למרות הנטיה לראות בהם מכשיר התורם לבטיחות. עצירה מוחלטת מצריכה אח"כ זמן ארוך יותר לפינוי של הצומת, אשר נגרם ע"י הצורך בזינוק ממצב עמידה. דבר זה מחייב מציאת פערים גדולים יותר והערכה נכונה של זמן- מרחק גדולים יותר, שהוא דבר המקשה על נהגים רבים את קבלת ההחלטה הנכונה.

תמרור 301 לפני מפגש מסילת – ברזל שבו אין מחסום או רמזור – ע"פ תקנה 56 (א) (2).

הנחיות להצבת תמרור 301 - 302

מיקום התמרור

התמרורים יוצבו במשולב ובסמוך לקו העצירה (סימון 810). ראה דוגמא כזו בתרשים מס' 1 להלן. הוראות התמרור יחולו על כל הנתיבים שלפניהם עובר קו העצירה. באופן זה ניתן להחיל את הוראות התמרור גם על תנועות מסוימות בנתיבים שאינם סמוכים לתמרור.

בפניות שמאלה אין צורך בתמרורים אלה, עקב כך שתקנה 64 כוללת חובת מתן זכות קדימה ע"י רכב הפונה שמאלה לרכב הבא ממולו, אלא אם נדרשת עצירה ממש באמצעות תמרור 302. ראה דוגמא כזו בתרשים מס' 2, להלן.

במקומות עם תנאי ראות קשים הנובעים מתנאים גיאומטריים, צמחיה, תחרות על תשומת הלב של הנהג כנגד שילוט רחוב אחר וכו', ניתן להציב תמרור מואר מבפנים.

אם הוצבו על עמוד אחד, יחד עם תמרור אחר יהיו תמרורי 301 או 302 במיקום העליון ביניהם. זאת מהסיבה המוסברת לעיל.

מרחק ההצבה במטרים